Otresi stres

Svatko od nas svakodnevno se susreće sa manje ili više stresnim situacijama. Najranjivija skupina su upravo djeca, i to već od najranije dobi, koja nemaju izgrađena znanja o svijetu i tehnike suočavanja s izazovnim situacijama. Događanja u svijetu u proteklih nekoliko mjeseci ostavila su svoj trag. Odvojenost od prijatelja, rođaka pa možda čak i roditelja, nemogućnost odlaska u vrtić/školu/na treninge, roditelji koji sad rade od kuće ili su izgubili posao, strah od virusa i bolesti ili potresa, članovi obitelji koji su zabrinutiji ili nervozniji nego prije, online škola i nedostaci koji dolaze uz nju te neizvjesnost što nam donosi budućnost samo su neki od mogućih izvora stresa kod djece. Ako na to sve stavimo i eventualni roditeljski razvod, bolesti samog djeteta ili bliskog člana, financijsku nestabilnost obitelji koja utječe na kvalitetu života ili bilo koji drugi nepovoljni scenarij koji je “usput” zadesio obitelj, jasno je da je količina stresa s kojim se u posljednje vrijeme moramo nositi veća nego što ponekad možemo podnijeti. Velika količina stresa može kod djece izazvati brojne tjelesne ili psihičke poremećaje, poput poremećaja spavanja, glavobolje, bolova u trbuhu, razdražljivosti, tjeskobe, agresije… (Plummer, 2011).

Kako bi dijete razvilo psihološku otpornost na nepovoljne uvjete, krucijalni su prije svega odnosi koje razvija s bliskim članovima obitelji, ponajviše s roditeljima. Nadalje, važni su i odnosi s vršnjacima u kojima dijete zadovoljava svoje potrebe za pripadanjem, igrom, zabavom i slobodom te uči socijalno prihvatljive oblike ponašanja i usvaja strategije nošenja s neuspjehom. (Klarin, 2006). Osim svega navedenog, potrebno je djeci pružati tehnike i strategije nošenja sa stresnim situacijama. Najprirodnija i najspontanija tehnika nošenja sa stresnim situacijama svakako je igra budući da se kroz nju dijete opušta, stvara osjećaj sigurnosti i ugode. Ta se igra može obogatiti dodatnim materijalima i aktivnostima koji potiču otpuštanje napetosti, poput glazbe, pokreta, pijeska, terapeutskih priča i mnogih drugih. Osim samog otpuštanja stresa, djeca će razvijati svoju maštu i kreativnost, razvijati pozitivnu sliku o sebi, jačati samopoštovanje i razvijati strategije konstruktivnog rješavanja problema i društveno prihvatljivih obrazaca ponašanja i nošenja s vlastitim emocijama (Plummer, 2011).

Upravo na ovome temeljili smo dvotjedni program “Otresi stres” u kojem će djeca imati priliku isprobati različite, ali konkretne tehnike za otpuštanje napetosti te naposljetku odlučiti koja im donosi najviše radosti i dobrobiti. Na svim radionicama glavnu ulogu imat će zabavan lik Stresoždera, a djeci će pomoći da zaborave na svoje brige uz:

Aktivnosti iz terapije igrom

(aktivnosti pijeskom i minijaturnim figurama, elementi theraplaya). Aktivnosti pijeskom pomažu djeci otpustiti
stres, bespomoćnost, strahove, agresiju, zbunjenost, nesigurnosti i agresiju (Shariat i dr., 2014, prema Keller, 1992). Uz pomoć minijaturnih figura dijete ima priliku prorađivati stvari iz stvarnog života koje ga tište te se suočava sa svojim osjećajima na način da ih uspijeva regulirati ili tako prorađene otpustiti.

Mindfulness aktivnosti i jogu za djecu

(tehnika usredotočene svjesnosti: vježbe disanja, vođena vizualizacija i poticanje zahvalnosti). Brojna istraživanja potvrđuju da usredotočena svjesnost ima pozitivne učinke na kognitivno, tjelesno i emocionalno funkcioniranje, gdje smanjuje emocionalnu reaktivnost, poboljšava regulaciju emocija, empatiju, zadovoljstvo i otpornost na stresne situacije (Boričević Maršanić i dr., 2015).

Pokretne igre na svježem zraku

Watson (2002) navodi druženje s ljudima i tjelesno vježbanje kao najbolje aktivnosti za poticanje dobrog raspoloženja. Niz istraživanja (primjerice Keller i sur., 2005) dokazuje da su ljudi koji provedu barem dvadeset minuta dnevno vani po lijepom vremenu pozitivniji te se lakše nose s izazovima.

Aktivnosti temeljene na principima art terapije

(aktivnosti pijeskom i minijaturnim figurama, elementi theraplaya). Aktivnosti pijeskom pomažu djeci otpustiti
stres, bespomoćnost, strahove, agresiju, zbunjenost, nesigurnosti i agresiju (Shariat i dr., 2014, prema Keller, 1992). Uz pomoć minijaturnih figura dijete ima priliku prorađivati stvari iz stvarnog života koje ga tište te se suočava sa svojim osjećajima na način da ih uspijeva regulirati ili tako prorađene otpustiti.

Cilj programa je kroz primjerene i zabavne aktivnosti za izgradnju i jačanje psihološke otpornosti ponuditi djeci različite tehnike otpuštanja i suočavanja sa stresom, primjenjive u svakodnevnim životnim situacijama. Radionice će se provoditi u prostorima Zagrljaja (Dravska 17, Koprivnica) te u parku pokraj zgrade. Limunada za osvježenje i “Pa-pa komarac” sprej uključeni u cijenu! 🙂

Uzrast: 6-12 godina

Cijena programa: 250 kuna, za drugo dijete iz obitelji odobravamo 15% popusta. Ukoliko dijete prisustvuje barem jednoj radionici, roditelj/skrbnik dužan je podmiriti troškove cjelokupnog programa. U slučaju neodrađivanja dijela programa iz bilo kojeg razloga, Izvršitelj vraća uplaćeni novac.

Voditeljice: Ivana Vladušić, mag.praesc.educ. i Ana-Marija Nikolić, mag.paed.